vineri, 5 ianuarie 2018

BOBOTEAZA 2018




                           Suntem, am pasit deja in noul an 2018. Un an de manifestare si creatie, un an poate al dualitatii dar bland cu noi, in sensul ca ne lasa sa alegem ceea ce e mai potrivit evolutiei noastre. Sfantul Vasile cel Mare a deschis seria sarbatorilor crestine ca in fiecare an si iata-ne deja la Botezul Domnului sau Boboteaza cum ne este noua mai cunoscuta. Este a doua sarbatoare cronologica din an dar ca si semnificatii si intelesuri crestine ea se apropie ca importanta de sarbatorile de Craciun si de Paste. Pentru ca vorbim in primul rand de botezul Domnului Iisus Hristos savarsit de Sfantul Ioan Botezatorul in apa Iordanului, cel ce a fost proorocit sa fie Inaintemergatorul Domnului, cel ce a propavaduit venirea Mantuitorului.

                   Deci vorbim despre Botezul Domnului, despre Nasterea Domnului si despre Invierea Domnului. Probabil cele mai importante sarbatori crestine. Merita sa amintim faptul ca pana spre sfarsitul sec.IV-lea de Boboteaza era sarbatorita si Nasterea Domnului, dupa care aceste momente s-au despartit in timp. Deci cumva aceste sarbatori sunt foarte apropiate ca si importanta. Drept pentru care Boboteaza este asteptata si ea cu emotie de bunii crestini, devenind o traditie in timp pentru Biserica Ortodoxa si pentru crestini in general. Asadar, ziua de 6 ianuarie a devenit mare sarbatoare crestineasca, ziua in care Iisus primeste botezul in apele Iordanului la varsta de 30 de ani, varsta maturitatii la evrei.
                           "Astazi firea apelor se sfinteste". Prin purificarea apelor odata cu slujbele oficiate de preotii crestini intreaga natura se curateste si odata cu ea si noi ne curatam natura interioara. Este un botez al intregii creatii, o purificare la nivel de constiinta. Daca firea apelor se sfinteste atunci si firea noastra se sfinteste pentru ca suntem tainic legati de apa. Merita in acest sens sa amintim faptul ca proportia de apa din corpul uman, peste trei sferturi, este cam aceeasi cu proportia de apa de pe Pamant, peste trei sferturi. Oricat de suspiciosi am fi trebuie sa recunoastem ca exista legaturi tainice pe care doar o constiinta pura le poate crea.
                            Apa ne influenteaza viata in mod direct. Stiinta confirma in mod clar acest fapt. La nivel subtil si noi influentam apa pe care o consumam. Cum ? Prin ganduri, emotii, rugaciune dam o incarcatura energetica apei. Ce se intampla la acest moment de Boboteaza cu apa, cu apa sfintita sau aghiasma mare cum i se mai spune ? De ce capata ea proprietati curative, de ce isi mentine aceste calitati multa vreme ? Spiritual, Duhul Sfant coboara peste ape si le sfinteste, le face tamaduitoare alungand relele de langa cel care bea din aceasta apa sau se stropeste cu ea. Animalele bolnave care sunt stropite cu aceasta apa sfintita se insanatosesc. Este nevoie de dovezi stiintifice pentru ca mintea constienta sa accepte astfel de aspecte subtile.

                              Stiinta inca nu poate explica foarte clar cum de aceasta apa nu se altereaza in timp si cum de isi pastreaza calitatile atata timp. Dar incet dovezile incep sa iasa la suprafata. Oamenii de stiinta au inceput sa aduca dovezi ca apa are memorie si poate inregistra rugaciunile noastre si mai ales cele din aceasta zi de Boboteaza in care exista rugaciune la nivel colectiv cand preotii conduc aceste rugaciuni catre Dumnezeu. Starea profund interioara, emotiile ce insotesc aceste slujbe isi pun amprenta energetica asupra apelor. Din ce in ce mai multa lume recunoaste sau a inceput sa accepte faptul ca incarcam emotional tot ce introducem in corpul nostru. Si este si cazul apei care este probabil cea mai sensibila la emotiile noastre.

                            Primul sau cel mai cunoscut om de stiinta care ne dezvaluie cum stau lucrurile in acest sens este omul de stiinta japonez Masaru Emoto, ale carui experimente au aratat cum raspunde apa emotiilor noastre. Savantul japonez a scos la suprafata capacitatea apei de a cristaliza in forme simetrice si deosebit de frumoase in conditii de rugaciune profunda, in conditii de iubire neconditionata, in conditii de apreciere fata de apa. Experimente si sute de fotografii stau marturie felului in care apa reactioneaza la gandurile si emotiile noastre. Astfel cuvintele "te iubesc" rostite in orice limba de pe glob au acelasi efect frumos asupra apei. Deci nu limba in care-i vorbim apei ci emotia profunda si sincera este cea care conteaza.

                           Atunci cand apa a fost supusa unor ganduri sau emotii asa zis negative a cristalizat in forme neregulate si nu tocmai frumoase. Si atunci, in acest context, rugaciunile facute de preoti in aceste zile, emotia colectiva generata de credinciosi in aceste zile, energia divina ce coboara asupra apelor, sunt aspecte subtile ce contribuie cu siguranta la aceste calitati deosebite ale apei numita si aghiasma mare.  Despre proprietatile chimice deosebite pe care le capata apa din aceasta zi, tot oamenii de stiinta ne spun ca daca  intr-un vas cu apa obisnuita se toarna putina apa sfintita, apa din vas va capata si ea proprietatile apei sfintite. Cum se face acest transfer inca nu e destul de clar. Ce stim este ca in popor se cunoaste si se practica acest lucru de ani de zile, din vremuri de demult.  Cu siguranta in viitorul apropiat stiinta va aduce in continuare si alte dovezi graitoare care vor face spiritualul mai palpabil.  


                       Anul trecut puneam o intrebare care poate ne ducea cu gandul in alte dimensiuni. Cum ar fi sa ne gandim ca acea apa cu care a fost botezat Iisus Hristos a intrat in ciclul de transformare a apei, ca s-a evaporat, ca s-au format nori, ca a revenit iarasi ca ploaie, ca a ajuns poate in rauri din nou si ca poate o picatura din acea apa a ajuns si pe crestetul nostru ? Cum ar fi sa ne gandim ca poate suntem si noi botezati chiar de Ioan Botezatorul, ca acea apa a calatorit prin timp si a ajuns acum si la noi ? Ca o mica picatura de apa care a curs pe crestetul lui Iisus Hristos ar putea sa curga acum si peste noi ? Sau sa ne permitem o calatorie in timp si sa fim prezenti si sa traim acel moment special ? Va puteti permite, va dati voie sa aveti o asemenea viziune ? De ce nu ? Cum vi se pare sa repetam viziunea intr-o stare si mai profunda ? S-ar putea sa observati ca incepe sa capete consistenta  si ca apare o emotie speciala. E posibil ? Incercati.
                      In greceste, Boboteaza se numeste Epifanie sau Teofanie, care se traduce prin " Aratarea Domnului ". Astfel, botezul Domnului este vazut ca o manifestare in lumea fizica a Fiului lui Dumnezeu, "Aratarea Domnului". De altfel Biserica mai numeste Boboteaza ca si Aratarea Domnului sau Dumnezeiasca Aratare

                    Ioan Botezatorul il recunoaste pe Mantuitor atunci cand il boteaza si spune : "Iata Mielul lui Dumnezeu, cel ce spala pacatele lumii ". Astfel Mantuitorul este facut cunoscut lumii, celor care il asteptau pe Mesia, cel profetit cu veacuri inainte. Este un moment de renastere si trezire spirituala a tuturor crestinilor, odata cu nasterea spirituala a Mantuitorului prin botezul in apa Iordanului. Si in Evanghelia lui Matei se spune : "La botezul lui Hristos, Cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu s-a coborat in chip de porumbel si a stat deasupra Lui, iar Tatal Ceresc a marturisit : Acesta este Fiul Meu cel Iubit, intru care am binevoit."

                         In acest an proverbialul ger al Bobotezei pare ca nu se implineste, vremea fiind destul de blanda pentru aceasta perioada a anului. Boboteaza este o sarbatoare incarcata de semnificatii si traditii.  Cea mai cunoscuta traditie de Boboteaza, este probabil aruncarea crucii in apa, de catre preotul care oficiaza slujba si recuperarea acesteia de catre tineri destul de curajosi, incat sa se arunce in apele destul de reci su chiar inghetate. Sunt multe traditii si obiceiuri in cultura popoarelor despre aceasta sarbatoare si e frumos ca sunt inca pastrate.
                           Pentru aceasta zi speciala in calendarul mayas avem simbolul IK, Vantul, cel ce aduce un vant al schimbarii. Nu este un vant al distrugerii ci unul care curata praful de pe adevar. Unul care curata gandurile urate, nefolositoare evolutiei. De altfel botezul semnifica curatarea, purificarea interioara astfel incat sa putem urca in plan constiential. Cei mai multi dintre noi caram un bagaj emotional grosier iar acum energiile acestui moment sunt favorabile renuntarii la astfel de bagaj. Dar nimeni nu poate face asta in locul nostru decat noi insine. Tonul 13, insotitorul acestui simbol, este tonul desavarsirii, cel ce te impinge inainte pe un nou drum al constiintei.
                        Suntem in ajunul Bobotezei asa ca va doresc tuturor sa va purificati si sa primiti cat mai profund sfanta taina a Botezului Domnului  !!
                    
             


            Descopera si tu calea spre armonie  !!
                  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu