marți, 24 ianuarie 2017

Marea Mica Unire



                    Astazi sarbatorim o zi istorica pentru neamul nostru ramanesc. Mica Unire asa cum este ea cunoscuta, infaptuita sub conducerea domnitorului Alexandru Ioan Cuza, a dat un impuls in constiinta romanilor de a merge mai departe si de a infaptui Marea Unire, cea de la 1 decembrie 1918, de la Alba Iulia. Spiritual, acest neam romanesc constituie o fiinta intreaga. Si bineinteles ca o fiinta nu este intreaga pana nu are toate partile adunate laolalta. Totul trebuie sa alcatuiasca un intreg. Fiecare dintre noi trebuie sa ajunga la starea de a simti ca face parte din acest Intreg care se cheama Romania. Prin constiinta noastra, a fiecaruia dintre noi, contribuim la marea constiinta nationala a acestui neam, sub umbrela careia ne adapostim cu totii.                        Au trecut 158 de ani de la unirea Principatelor Romane, Moldova cu Tara Romaneasca si a ramas in istorie ca Mica Unire pentru ca mai lipsea ceva ca Intregul sa fie intreg. Am putea sa consideram insa ca aceasta a fost de fapt Marea Unire, pentru ca acesta a fost Marele Pas in constiinta neamului, de a pune bazele statului national unitar roman, acesta a fost momentul de pregatire, schimbarea in constiinta care a precedat Marea Unire din 1918. Nu intotdeauna este cel mai greu primul pas ? Si daca primul pas este o reusita, al doilea vine ca o consecinta a primului, chiar daca intre cele doua Uniri au trecut 59 de ani.


                   Ceea ce trebuie sa facem noi astazi este sa mentinem si sa crestem aceasta stare de constiinta, de a tinde catre Unime, de a face ca aceasta umbrela a constiintei colective sa fie tot mai cuprinzatoare. Este considerata sau o putem considera a fi Mica Unire doar daca o privim comparativ cu Marea Unire care a intregit Intregul. De la ce vine conceptul de unire ? De la Unu, de la Principiul Unic din care se trage si exista totul. Unirea este un atribut al lui Dumnezeu, El uneste lucrurile, nu le separa asa cum din pacate mai facem noi. Asa ca unirea capata si un aspect sacru daca ne permitem sa privim din acest punct de vedere. Astfel ca acest eveniment istoric de unire care s-a intamplat acum 158 de ani, mai mult ca sigur si cu multe sacrificii, nu-l putem considera ca fiind mic , ci unul Mare. O unire cu o asa de mare importanta spirituala si istorica nu poate fi considerata Mica. Au fost personalitati Mari, care au ramas in istorie, care au luptat pentru unitate, care sunt modele de constiinta pentru noi.
                     Pentru ziua de azi in calendarul mayas avem simbolul Vultur, insotit de un Ton 4, ce semnifica stabilitatea. Vulturul aduce stabilitatea. Cum traducem asta ? Asa dupa cum Vulturul traieste si-si asigura existenta de la inaltime, asa si acest neam romanesc, acest stat unitar, trebuie sa se situeze la un nivel cat mai inalt de constiinta pentru a avea o viziune mai larga, mai completa asupra realitatii, pentru a contempla intregul tablou, pentru a-si asigura stabilitatea si existenta.
                       Este o zi in care merita sa-i cinstim pe inaintasii nostri care s-au jertfit pentru unitate, pentru ca noi sa ne bucuram de libertate, pentru ca noi sa ne bucuram ca suntem romani. La multi ani tuturor romanilor, oriunde v-ati afla !!
                 
               “Fost-am cu hunii, și nu ne-am făcut huni; fost-am cu avarii, și nu ne-am făcut avari; fost-am cu bulgarii, și nu ne-am făcut bulgari; cu rușii, și nu ne-am făcut ruși; cu ungurii, și nu ne-am făcut unguri; cu sașii și nu ne-am făcut nemți (…) Nu ne-am ungurit, nu ne-am rusit, nu ne-am nemțit, ci ne-am luptat pentru pământul și neamul nostru, ca să vi le lăsăm vouă, dimpreună cu limba noastră, ca și cerul sub care s-a născut. Nu vă nemțiți, nu vă unguriți nici voi: rămâneți credincioși neamului și limbii voastre!“- Simion Barnutiu.
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu