In fiecare an la aceasta data, 23 aprilie, Biserica Ortodoxa praznuieste pe Sfantul Mare Mucenic Gheorghe. Se cunoaste despre el ca este nascut pe vremea imparatului Diocletian, in Capadocia, undeva prin sec.IV-lea, fiind crescut in spiritul bisericii de parintii sai crestini. Nu se cunoaste data exacta a nasterii sale, dar scrierile bisericesti dau ca data de nastere in jurul anilor 275. In popor mai este cunoscuta ca si Sangiorz, sarbatoare ce marcheaza inceputul anului pastoral. Legenda spune despre Sfantul Gheorghe ca s-a inrolat in armata romana unde si-ar fi aratat usurinta de a manui armele si calitatile de mare luptator. Datorita calitatilor sale de mare luptator ajunge sa detina functii de conducere si chiar devine un mare tribun in armata romana, fiind apreciat de insusi imparatul roman.
Totodata el isi declara in mod public apartenenta la crestinism, fapt care ii atrage oprobiul imparatului Diocletian care da un edict impotriva crestinilor, urmand ca acestia sa fie arestati. Ca urmare este intemnitat si fortat sa renunte la credinta sa prin supunerea la diverse torturi fizice. Credinta in biserica, in Iisus Hristos, ii este atat de puternica incat nici o tortura nu-i zdruncina crezul. Martorii care au asistat la chinurile la care a fost supus, vazand atata darzenie, renunta la credinta lor in zeitatile pagane si trec la crestinism. Pe timpul intemnitarii sale, atinge trupul unui detiunt mort si acesta se trezeste din morti, convingand-o astfel si pe Alexandra, sotia imparatului Diocletian, sa se crestineze. Isi da toata averea saracilor si isi accepta soarta cu demnitate.
In cele din urma este condamnat la moarte, fiind decapitat la 23 aprilie, anul 303, langa zidurile cetatii Nicomedia. De asemenea si imparateasa Alexandra este condamnata la moarte. Trupul Sfantului Gheorghe este preluat de crestini si dus in satul sau natal unde este ingropat crestineste. In iconografie cel mai adesea este reprezentat calare pe un cal strapungand cu sulita un balaur, semnificand prin aceasta lupta dintre credinta si reacredinta, dintre bine si rau, raul fiind invins totdeauna de bine. Si astfel Sfantul Gheorghe devine purtatorul de biruinta, cel ce invinge prin credinta sa nestramutata in fata raului, a imparatului Diocletian reprezentat prin balaur.
Aceasta reprezentare in lupta cu balaurul vine si din legenda, una din legende, conform careia un izvor de apa ce alimenta o asezare de oameni, Silena, era pazit de un balaur, care cerea jertfe umane in schimbul accesului la apa de izvor. Fiecare familie trebuia sa aduca o jertfa pentru a imbuna balaurul. Soarta a facut ca intr-una din zile sa fie adusa spre jertfa in fata balaurului o printesa. Insa chiar atunci isi face aparitia Sfantul Gheorghe, care isi face semnul crucii si porneste lupta cu balaurul pe care il invinge strapungandu-l cu sulita, salvand-o astfel de la moarte pe printesa. Locuitorii sunt atat de impresionati de credinta si fapta lui, incat renunta la credinta lor pagana si trec la crestinism. Devine in timp un simbol al luptei pentru credinta, dreptate, pentru justitie, pentru onoare militara, multe armate preluand acest simbol. La noi, este considerat aparatorul si ocrotitorul Fortelor Armate Terestre. In acest an, sarbatoarea Sfantului Gheorghe se suprapune peste Sambata lui Lazar, cel inviat din morti de Domnul la patru zile de la moarte, zi in care se face pomenirea mortilor, o zi inainte de Duminica Floriilor, ziua in care Mantuitorul isi face intrarea in Ierusalim.
Celor ce poarta acest nume sfant, purtatorilor de biruinta si nu numai, le spun multi ani in Credinta si Lumina !
Totodata el isi declara in mod public apartenenta la crestinism, fapt care ii atrage oprobiul imparatului Diocletian care da un edict impotriva crestinilor, urmand ca acestia sa fie arestati. Ca urmare este intemnitat si fortat sa renunte la credinta sa prin supunerea la diverse torturi fizice. Credinta in biserica, in Iisus Hristos, ii este atat de puternica incat nici o tortura nu-i zdruncina crezul. Martorii care au asistat la chinurile la care a fost supus, vazand atata darzenie, renunta la credinta lor in zeitatile pagane si trec la crestinism. Pe timpul intemnitarii sale, atinge trupul unui detiunt mort si acesta se trezeste din morti, convingand-o astfel si pe Alexandra, sotia imparatului Diocletian, sa se crestineze. Isi da toata averea saracilor si isi accepta soarta cu demnitate.
In cele din urma este condamnat la moarte, fiind decapitat la 23 aprilie, anul 303, langa zidurile cetatii Nicomedia. De asemenea si imparateasa Alexandra este condamnata la moarte. Trupul Sfantului Gheorghe este preluat de crestini si dus in satul sau natal unde este ingropat crestineste. In iconografie cel mai adesea este reprezentat calare pe un cal strapungand cu sulita un balaur, semnificand prin aceasta lupta dintre credinta si reacredinta, dintre bine si rau, raul fiind invins totdeauna de bine. Si astfel Sfantul Gheorghe devine purtatorul de biruinta, cel ce invinge prin credinta sa nestramutata in fata raului, a imparatului Diocletian reprezentat prin balaur.
Aceasta reprezentare in lupta cu balaurul vine si din legenda, una din legende, conform careia un izvor de apa ce alimenta o asezare de oameni, Silena, era pazit de un balaur, care cerea jertfe umane in schimbul accesului la apa de izvor. Fiecare familie trebuia sa aduca o jertfa pentru a imbuna balaurul. Soarta a facut ca intr-una din zile sa fie adusa spre jertfa in fata balaurului o printesa. Insa chiar atunci isi face aparitia Sfantul Gheorghe, care isi face semnul crucii si porneste lupta cu balaurul pe care il invinge strapungandu-l cu sulita, salvand-o astfel de la moarte pe printesa. Locuitorii sunt atat de impresionati de credinta si fapta lui, incat renunta la credinta lor pagana si trec la crestinism. Devine in timp un simbol al luptei pentru credinta, dreptate, pentru justitie, pentru onoare militara, multe armate preluand acest simbol. La noi, este considerat aparatorul si ocrotitorul Fortelor Armate Terestre. In acest an, sarbatoarea Sfantului Gheorghe se suprapune peste Sambata lui Lazar, cel inviat din morti de Domnul la patru zile de la moarte, zi in care se face pomenirea mortilor, o zi inainte de Duminica Floriilor, ziua in care Mantuitorul isi face intrarea in Ierusalim.
Celor ce poarta acest nume sfant, purtatorilor de biruinta si nu numai, le spun multi ani in Credinta si Lumina !
Astazi, calendarul mayas ne daruieste un simbol foarte puternic, Furtuna, simbol ce aduce o energie eliberatoare, care ajuta sa curatam tot ceea ce nu ne mai este de folos in viata noastra. Simbol ce se potriveste uimitor de frumos cu aceasta sarbatoare, care prin simbolul ei de luptator pentru biruinta, pentru dreptate, ne indeamna sa ne aliniem acestei energii. Tonul zilei este 1, cel ce initiaza actiunea. Deci daca ne propunem, daca intentionam, avem tot sprijinul divin.
Descopera si tu calea spre armonie !!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu